【サポートデスク】工学研究科・工学部対象オープンセミナー受講者募集
概 要
マルチリンガル・エキスパート養成プログラム(MLE)のAcademic English Support Deskでは、工学研究科・工学部に所属する学生(学部生・大学院生)および若手研究者(教員・研究員)を対象に、英語プレゼンテーション・スキルの基礎固めを目標とする集中講座を開講します。「英語の研究発表では、どういった表現や言い回しが適切とされるのか?」「PowerPointで用いる視覚資料は、どのような工夫をすればオーディエンスの心を掴むのか?」「そもそも、英語のプレゼンはどうやって組み立てればいいのか?」 授業の課題や国際学会等に向けた発表準備に際して、こうした疑問を持たれたことがある方は少なくないはず。全4回の本講座では、指導経験豊かなネイティブ・インストラクターが英語での発表を成功させる秘訣を伝授します。この機会に、一から英語プレゼンテーションのノウハウを学んでみませんか。受講希望者は募集要項を確認の上、所定の申請書をMLEまでお送りください。 (各回で異なる内容が扱われます。ご都合のよい回だけ、1回からの受講が可能です。)
募 集 要 項
1. 受講資格 工学研究科・工学部に所属する学生(学部生・大学院生)および若手研究者(教員・研究員)
2. 開講日時 平成29年9月19日(火)、20日(水)、21日(木)、22日(金)
各日13:30-16:10(うち14:30-14:40は休憩時間)
3. 定員 20名程度(※定員に達し次第に募集終了)
4. 開講場所 工学研究科 共同講義棟U2-211講義室
5. 申込方法 所定の受講申請書ファイルに必要事項を記入の上、multilingual@lang.osaka-u.ac.jp宛にメール添付にて提出。(※担当者からの受取確認の返信をもって、受講申請の受理とします。)
6. 募集期限 平成29年 8月25日(金)17:00
講 座 内 容
|
Topic |
Contents |
Lesson 1 September 19 (Tue) |
Introduction to academic presentations |
Introduction techniques using "A-B-C-D" Methodology, Simple phrases to start and end your presentation, common problems, signposting and pausing. Listening skills and performance diary. Don't waste time on long boring presentations. It is essential to state the purpose of your presentation near the beginning. Get straight to the point by using simple presentation verbs. |
Lesson 2 September20 (Wed) |
Signposting & Connecting words |
Four steps to open presentations, 'Who', 'Why', 'What' or 'How'. Learn what types of benefits are common and find your voice. Learn how to engage your audience through body language, gestures, and eye contact. How to build a clear presentation structure through simple phrases as 'Signposts' or 'Connecting Words' to guide the audience through your presentation. |
Lesson 3 September 21 (Thu) |
Review expressions & Preparing for questions |
Review expressions (Introduction, Signpost, Connecting words, describing visual aids, and conclusion). Learn how to interact with your audience using targeted questions. Learn how to prepare, control, field and answer questions. Survival Tactics for simple mistakes. Practice in small groups giving presentations on selected short topics using the skills learned thus far. |
Lesson 4 September 22 (Fri) |
Make your final message clear |
Learn how to finish strongly by slowing down and lowering your voice. Summarize and conclude with a take home message. Do you make recommendations? Give information? Motivate? Inspire? Give a call for action? Persuade? Individual presentations with constructive feedback from instructor and peers. |
担 当 イ ン ス ト ラ ク タ ー
Neville Greening (ネヴィル・グリーニング) (MA, University of Liverpool in International Business Communication System)
・大阪府済生会中津病院や淀川キリスト教病院、本学医学部附属病院等の医療分野に限らず、パナソニックをはじめとする数々の大手企業で英語講師を歴任。現在本学外国語学部非常勤講師。
・MLEのAcademic English Support Deskでは、平成27年度からチュートリアルを担当。
・豊かな経験に裏打ちされたその熱意溢れる指導方法は、本学においても好評を得ています。